Általános működési leírás

Adatbázis leírás

Rendszer architektúra

Fejlesztői kézikönyv 6.2

XML Referencia 6.2

Effector Studio 3.2 összefoglaló

Effector Studio 3.2 kézikönyv

Fejlesztői kézikönyv 5.5

XML referencia 5.5

Effector Studio 2.0 kézikönyv

Effector Studio 2.0 összefoglaló

Tanácsadói felület

Képernyő tervező

A felületen tanácsadói tudással is összeállítható olyan alkalmazás prototípus (mockup), ami prezentálható az ügyfeleknek. Az így összeállított alkalmazás átadható a fejlesztőknek, hogy ebből kiindulva lehessen elvégezni a végleges rendszer fejlesztését.

Ezen a képernyőn látható az alkalmazás strukturális felépítése, azaz a főmenü elemei, a hozzájuk tartozó képernyők, valamint a képernyőkön lévő tartalom. Ezek a rajtuk lévő ceruza ikonok segítségével szerkeszthetőek. A kártyákon a megjelenítő típusától függő piktogramok láthatóak (táblázat nézet, kártya nézet, diagram, szerkesztő képernyő, naptár, külső weboldal).

Egy csoportba azok a képernyők tartoznak, amelyek egy főmenü alatt találhatóak.

image1

Funkciók

  • új képernyő létrehozása, meglévő képernyő szerkesztése
  • képernyő másolása
  • képernyő törlése
  • menü szerkesztése
  • XML fájlok beolvasása adatbázisba
  • Visszaállítási pontok kezelése
  • XML fájlok mentése, publikálása fájlrendszerbe
  • (Képernyő áthelyezése más főmenü alá)
Új képernyő létrehozása

Az „Új képernyő” gombra, illetve az egyes főmenü csoportok „+” jelű kártyáira kattintva lehet új képernyőt létrehozni, kétféle forrásból:

  • képernyő szintű alkalmazás blokk import
  • előre definiált képernyő elrendezésre tartalom létrehozás/megjelenítés
Képernyő szintű alkalmazás blokk import

Az „Új képernyő” gombra kattintva a felugró ablakon az alkalmazás blokk importálásra kattintva megjelennek az elérhető képernyő szintű alkalmazás blokkok. Az importálni kívánt blokkot kiválasztva, az „Importálás” gomb megnyomására a blokk XML állománya bekerül az adatbázisba a többi XML fájl mellé.

Egy blokkot csak egyszer lehet importálni, újbóli próbálkozás esetén az „Importálás” gomb inaktívvá válik.

image2

image3

Képernyő létrehozás

Az „Új képernyő” gombra kattintva a felugró ablakon az üres képernyő létrehozását kiválasztva megjelenik egy egyőre definiált képernyő elrendezés lista.

image4

Az előre definiált képernyők esetén az egyes panelek közötti kapcsolat a következőképpen van beállítva:

  • 2 panel (vízszintes): a bal oldali panel szűri a jobb oldali panel elemeit
  • 2 panel (függőleges): a felső panel szűri az alsó panel elemeit
  • 3 panel (vízszintes): a felső panel szűri a két alsó panel elemeit
  • 3 panel (függőleges): a bal oldali panel szűri a két jobb oldali panel elemeit

Fontos: az előre definiált kapcsolat nem jelenti, hogy a panelek között a szűrés automatikusan megtörténik, mindössze azt, hogy ha megfelelően beállítjuk az egyes panelek filtereit, akkor a kapcsolat megvalósul, a szűrés megtörténik.

A kívánt képernyő elrendezést kiválasztva, a tovább gombra kattintva (vagy a kiválasztott elrendezésre duplán kattintva), betöltődik a tervező.

image5

Az új képernyő neve alapértelmezetten “Névtelen”, ezt át lehet nevezni a felületen.

Lehetőségek:

  • új főmenü rögzítése
  • főmenü elemeinek átnevezése
  • főmenü elemek sorrendjének megváltoztatása drag&drop segítségével
  • képernyő nevének megváltoztatása
  • képernyő helyének megváltoztatása a főmenün belül drag&drop segítségével
  • képernyő másik (nem védett) főmenü alá helyezése
  • új panel fülek hozzáadása
  • panel fülek nevének megváltoztatása
  • A “felugró ablak” jelölőnégyzetet bepipálva menüből nem elérhető képernyő (azaz felugró ablak) hozható létre; ekkor meg kell adni a felugró ablak nevét

Ha még nincs a rendszerben (nem védett) főmenü elem, akkor létre kell hozni egyet, és alá be kell húzni a képernyőt.

A mentés gombra kattintással egy példa képernyő jön létre.

image6

Az egyes panelekre többféle forrású tartalom húzható drag&drop segítségével:

  • blokk tárban található panel szintű alkalmazás blokk
  • XML csomagban lévő/új megjelenítő
  • Excel import során létrejött megjelenítő

A “Létező képernyő” fülön az XML csomagban lévő táblázatos megjelenítők, űrlapok, diagramok, naptár típusú megjelenítő láthatóak.

image7

Új megjelenítő létrehozása az “Új megjelenítő” gomb segítségével

image8

Meglévő adatbázis tábla választása esetén egy már létező táblanevet kell megadni. A “Szerkesztő képernyő létrehozás” jelölőnégyzet bepipálásakor szerkesztő űrlap is létrejön az adott tábla megjelenítőjéhez, új elem felviteli lehetőséggel.

image9

Mentés után létrejön a táblázatos megjelenítő, valamint a hozzá tartozó űrlap is.

image10

Új tábla létrehozásakor meg kell adni egy még nem létező táblanevet. A tábla oszlopait az “Új mező” gombra kattintva lehet felvenni. Meg kell adni az oszlop nevét, a típusát (SQL mező típusok). VARCHAR típusú mező esetén meg lehet adni a mező hosszát is: 1 és 8000 közötti, illetve “MAX” értéket fogad el a rendszer.

Egyedi azonosító és Deleted mező automatikusan generálódik a táblához.

Ekkor is van lehetőség szerkesztő űrlap létrehozására, szintén a jelölőnégyzet bepipálásával.

image11

image12

Megjegyzés: meglévő és új tábla megadása esetén, ha az űrlap generálás is be van kapcsolva, akkor a rendszer az űrlapon az egyes mezőket a mező típusához igyekszik illeszteni, azaz, ha a mező típusa BIT, akkor jelölőnégyzet lesz a hozzá tartozó beviteli mező, ha DATE/DATETIME, akkor dátum/dátum+idő beviteli mező, egyéb esetben szövegdoboz. SQL utasítás megadásával is létre lehet hozni megjelenítőt, továbbá az SQL utasítást át lehet alakítani tárolt eljárássá a jelölőnégyzet bepipálásával.

image13

Adatbázisban lévő tárolt eljárás is megadható; ilyenkor dinamikus megjelenítő jön létre, mivel a rendszer nem tudja, hogy mi lesz a tárolt eljárás eredménye.

image14

Excel fájlból is van lehetőség adatokat importálni a rendszerbe az “Excel import” fülön.

Megkötések:

  • maximális feltölthető fájlméret 50MB
  • megengedett formátum xlsx
  • az egyes fülek első sorában lévő elemek a létrejövő tábla oszlopnevei lesznek
  • az első sor első oszlopától kell kezdődnie az adatoknak
  • az üres füleket kihagyja a rendszer

image15

A fájl kiválasztása után a “Fájl feltöltése” gombra kattintva betöltődnek a táblázat füleinek nevei (ilyen névvel fognak generálódni az XML állományok), valamint az egyes füleken lévő első sorok elemei, mint tábla fejlécek. Az egyes fülek adattartalma a fülekhez tartozó szövegdobozokban, azonos nevű táblákba kerülnek, de ezek átnevezhetőek. Ha már létező táblanév kerül a szövegdobozba, a rendszer figyelmeztet, hogy csak nem létező táblanév adható meg.

image16

Drag&drop segítségével az egyes fülek az alattuk lévő mezők segítségével összeköthetőek, így a fülek közötti kapcsolat beállítható. Ekkor az XML állományok úgy generálódnak le, hogy a filterek már be vannak állítva. A beállított kapcsolatot azonos színezés jelöli, az egyes kapcsolatok más-más színnel vannak jelölve. A kapcsolat kiinduló mezőjében szám jelzi a neve mögött, hogy hány kapcsolt mező tartozik hozzá.

Fontos:

  • mivel 1 megjelenítő csak 1 szűrőfeltételt tud kiadni, ezért 1 fülön csak 1 kimenő kapcsolat definiálható
  • ez a kapcsolat nem adatbázis szinten teremt kapcsolatot (azaz nem foreign key-eket definiál), hanem az XML állományokban állítja be a megfelelő filtereket, amik a több paneles képernyők esetén valósítja meg a szülő, gyerek kapcsolatot

image17

Az “Adatok betöltése adatbázisba” gomb megnyomásával az Excel fájl tartalma bekerül az adatbázisba (a táblákhoz automatikusan generálódik egyedi azonosító, valamint “Deleted” oszlop), valamint létrejönnek a megfelelő XML állományok. Az adatok módosításához, új adatok rögzítéséhez a rendszer legenerálja a megfelelő űrlapokat is. Ezek meg is jelennek az “Excel import” fülön, piktogrammal jelölve, hogy melyik megjelenítő milyen típusú.

image18

A fenti esetben összekapcsolt füleket a három panelre ráhúzva, bármely panel jobb alsó sarkában a fogaskerék ikonra kattintva megtekinthetőek az adott panel megjelenítőjének részletei:

  • kapcsolódó XML állományok (megjelenítő, adatforrás): kattintással megnyílik az adott állomány XML leírása, ezt itt helyben lehet szerkeszteni, XSD szerint validálni, menteni

image19

  • kapcsolódó űrlapok (linkre, gombra kötött felugró űrlapok): a névre kattintva megnyílik az űrlap szerkesztő (erről részletes leírás az “Űrlap szerkesztő” résznél található)

image20

  • megjelenítő oszlopai: itt lehetőség van a táblázatos megjelenítőn lévő oszlopokat átsorrendezni drag&drop segítségével, valamint a szem ikonra kattintva a láthatóságot állítani (zöld szem esetén látható az oszlop a táblázatban, piros esetén nem jelenik meg). Az “Oszlop törlése” gomb megnyomására csak a megjelenítőről törlődik az oszlop, az adatforrásban (és adatbázisban) változatlanul megmarad.

image21

  • szűrők, gombok: itt lehet új szűrőmezőket, akciógombokat definiálni a megjelenítőre

image22

Új szűrőmező felvételekor meg kell adni a szűrő címkéjét, a típusát (dátum szűrő, dátum intervallum szűrő, szabadszöveges szűrő, jelölőnégyzet), és azt, hogy melyik mezőre szeretnénk szűrni.

image23

Új akciógomb felvételénél meg kell adni a gomb feliratát, a gomb típusát (PRS – tárolt eljárás futtatása, link ami megnyit egy ablakot, Excel export gomb, törlés gomb). PRS esetén meg kell adni a következőket:

  • futtatandó tárolt eljárás neve
  • a művelet után frissítendő képernyőterület (képernyő, panel)
  • ha egy felugró ablakon van a gomb, akkor a művelet lefutása után záródjon-e be az ablak
  • a teljes eredményhalmazra fusson le a művelet, vagy csak a kijelölt sorokra

image24

  • az adatforráson definiált bejövő filterek: az adott adatforrás milyen mező szerint lesz szűrve

image25

  • az adatforrásban felsorolt, adat lekérdezéshez használt mezők: itt láthatóak az SQL lekérdezés mezői, valamint az, hogy melyik oszlop értéke lesz kiadva filterként (milyen néven és milyen típusúként)

image26

A mentés gombra kattintva a létrejön a három paneles képernyő, és a kártyája megjelenik a kívánt főmenü alatt.

image27

A kártyán lévő “XML” feliratra kattintva maga a képernyőt leíró állomány nyílik meg egy XML szerkesztőben, a ceruza ikonra kattintva pedig az aktuális képernyőhöz tartozó képernyő tervező töltődik be.

Az “XML fájlok mentése” gombra kattintva a fájlok kiíródnak a fájlrendszerbe. Az oldal újra töltése után a módosítások megtekinthetőek a rendszerben:

image28

“Új elem rögzítése” gomb megnyomása a bal oldalon: az összes, az Excel “Employee” fülén lévő mező megjelenik, plusz a hozzájuk generált ID mező (mivel ezen mező csak olvasható, ennek beállítása – egyebek mellett - az űrlap szerkesztése résznél lesz részletezve).

image29

Képernyő másolása

Egy tetszőleges, kijelölt képernyőről másolatot készíthető. Ilyenkor a rendszer lemásolja a másolni kívánt képernyő XML állományait, de csakis az első szintig, azaz a megjelenítő és az adatforrás szintjéig, a megjelenítőről felugró ablakokról (és az azokhoz tartozó állományokról) nem készít másolatot. A másolt állományok nevében egy postfix jelzi, hogy ezen a néven hányadik az adott állomány.

Menü szerkesztése

A „Menü szerkesztése” gombra kattintva lehetőség van:

  • új főmenü elemet felvenni
  • főmenü elemeket átsorrendezni drag&drop segítségével
  • főmenü elemeket átnevezni
  • képernyőket átnevezni
  • képernyőket átsorrendezni főmenün belül drag&drop segítségével
  • képernyőt másik főmenü alá behúzni drag&drop segítségével

Fontos:

  • a védett főmenü alatti képernyők nem jelennek meg, nem szerkeszthetőek
  • képernyők védett főmenü alá nem húzhatóak be

image30

XML fájlok beolvasása

A fájlrendszerben található XML állományok az “XML fájlok beolvasása” gomb megnyomására (megerősítés után) bekerülnek az adatbázisba. Az állományok által leírt Effector rendszer felépítése megjelenik a képernyőn. Az addig az adatbázisban, az adott felhasználóhoz tartozó állományok felülíródnak.

XML fájlok mentése

Az adatbázisban található, az adott felhasználóhoz tartozó XML állományok az “XML fájlok mentése” gomb megnyomására megerősítés után a fájlrendszer írhatóak ki. A korábbi, már fájlrendszerben lévő állományok felülíródnak.

Visszaállítási pontok

Lehetőség van az XML állományok egy korábbi állapotára visszaállni. Az XML állományok első beolvasásakor automatikusan létrejön egy “FACTORY” nevű visszaállítási pont. Ez az alapértelmezett. Ezen túl bármikor létrehozható visszaállítási pont, ami az XML állományok aktuális állapotát menti el. Ez is a felhasználóhoz köthető, és csak a felhasználó által beolvasott állományokra vonatkozik. Fontos, hogy a visszaállítási ponthoz nem köthető adatbázis állapot, vagyis ha megtörténik a visszaállítás egy korábbi visszaállítási pontra, akkor a kettő közötti adatbázisbeli módosítások (pl. tábla, mező létrehozás, adatbeszúrás) nem görgetődnek vissza. A már nem szükséges visszaállítási pontok bármikor törölhetőek.

Fontos: a visszaállítási pontokhoz tartozó XML állományok kizárólag adatbázisban léteznek (az aktuális felhasználóhoz társítva). Egy visszaállítási pont alkalmazása után az “XML fájlok mentése” gombra nyomással írhatóak ki az állományok a fájlrendszerbe.

image31

image32

Képernyő törlése

A kiválasztott képernyő a “Törlés” gomb segítségével törölhető. Ilyenkor maga a képernyőt leíró állomány nem törlődik (mert lehet, hogy más helyen hivatkozva van rá), hanem csak a rá mutató hivatkozás törlődik a főmenü állományából.

Felugró ablakok

A felugró ablakok képernyőn a menürendszerből nem elérhető képernyőket lehet létrehozni, szerkeszteni. Az így létrehozott képernyőket az űrlapok választólista típusú mezőjéhez hozzá lehet adni, egyéb felhasználási esetben (pl. gombnyomásra felugró ablak egy táblázatos megjelenítőn) jelenleg manuálisan kell bekötni a kívánt helyre. A képernyő létrehozás, szerkesztés teljes egészében megegyezik a képernyő tervezőn tapasztaltakkal.

image33

Adatközpont

Az Effector Studio segítségével lehetőségünk van meglévő xlsx állományból adatbázis és Effector objektumokat generálni. A “Feltöltés” gombra kattintva ugyanaz a képernyő ugrik fel, mint ami a képernyő tervező esetében az “Excel import” fülön. Az “Adatok betöltése adatbázisba” gomb megnyomása után az Excel fülek adatai bekerülnek az Effector adatbázisába. A “Dokumentum fülek” panelen láthatóak a feltöltött Excel fülek nevei, ezekre kattintva a jobb oldalon jelennek meg a fülön lévő adatok, ezúttal mint adatbázisbeli rekordok.

image34

Űrlap szerkesztő

Ezen a felületen a rendszerben lévő karbantartó képernyőket (űrlapokat) lehet szerkeszteni, illetve újat lehet létrehozni. A kártyákon megjelenik az űrlap címkéje (ha van neki), a neve, valamint a rajta található beviteli mezők száma.

image35

Új űrlap létrehozása

Az “Új űrlap” gombra kattintva a következő ablak ugrik fel:

image36

A felületen meg lehet az űrlap nevét. Kontrol csoportokat lehet az űrlapon rögzíteni, ami alapértelmezetten áll egy címkéből, és egy kiválasztott típusú beviteli mezőből. A csoporton lévő “+” ikonra kattintva további kontrollokat lehet a csoporthoz adni. Az egyes csoportok drag&drop segítségével átsorrendezhetőek.

Az egyes csoportokba a következő típusú kontrollok rögzíthetőek:

  • jelölőnégyzet
  • választólista
  • lenyíló lista
  • vízszintes vonal
  • címke
  • gombok: mentés, törlés, mégsem, egyéb akciógomb
  • szövegdoboz
  • dátum
  • dátum+idő

A kontrollokat a jobb felső sarkukban megjelenő kuka ikonnal lehet törölni a csoportból. Az összes kontroll törlésével maga a csoport is törlődik. A címkék átnevezhetőek. Beviteli mező típusa nem módosítható. Az új csoportok azonosítója egy GUID lesz, pl. “923ad59f-a699-4800-a988-e2bbe96e96b7”. Új beviteli mező adatbázisbeli megfelelője (BindingName) a következőképpen generálódik (az adatbázis mező típusa VARCHAR(1000) lesz):

Field[beviteli mező típusa][ééhhnnóóppmm][4 jegyű véletlenszám]

Mentéskor a rendszer automatikusan kiegészíti mind az űrlapot, mind a hozzá generálódó adatbázis táblát a következő mezőkkel:

  • egyedi azonosító (az űrlap nevéből generálódik)
  • bejegyzés létrehozója
  • bejegyzés rögzítése

A rendszer automatikusan az űrlapra generálja továbbá a mentés/törlés/mégsem gombokat. Üresen elmentett űrlap megnyitás után (a kártyán a neve melletti ceruza ikonra kattintva) így néz ki:

image37

Lehetőség van mind a csoportokra, mind a csoporton belüli elemekre (kontrollokra) szabályokat definiálni. Ez a felület jobb oldalán a “Szabály tulajdonságok” fülön tehető meg. A bal oldalon egy csoportot vagy egy kontrollt kiválasztva (a kiválasztott kap egy szaggatott vonalas keretet) a jobb oldalon a “Új szabály” gombra kattintva megjelenik a választható szabályok listája:

  • kötelezőség (Required)
  • alapértelmezett érték (DefaultValue)
  • a munkamenethez köthető érték, pl. a bejelentkezett felhasználó azonosítója (SessionValue)
  • láthatóság (Visible)
  • szerkeszthetőség (Readonly)
  • validálás (ValidateRule)
  • számított érték (ComputedValue)
  • mentés előtti érték (ValueBeforeSave)
  • folyamat tovább haladás szempontjából kötelezőség (WorkflowRequired)
  • választható elemek (TouchValueList)
  • szövegbuborék (Tooltip)
  • figyelmeztetés (Warning)
  • helyőrző (Placeholder)

Egy szabályt kiválasztva kötelező megadni a szabály típusát (Constant, Simple, SQL), a visszatérés típusát (Integer, Boolean, String, DateTime, Double), opcionálisan a szabály alapértelmezett értékét (ha valamilyen hiba miatt nem sikerül a kiértékelés), és magát a kiértékelendő kifejezést.

Egy szabályt csak egyszer lehet hozzáadni a kiválasztott elemhez, utána eltűnik a választható szabályok listájából. Szabály törlése a szabály jobb felső sarkában lévő kuka ikonnal lehetséges.

image38

Lenyíló lista típusú beviteli mező esetén a felület jobb oldalán lévő “Mező beállításai” fülön meg kell adni, hogy milyen adatforrásból jöjjön a lista értékkészlete. Ha olyan forrást választunk, ahol lehetséges további szűrés az értékkészletben (pl. egy csak egy adott csoporthoz tartozó elemeket akarom megjeleníteni a Lookup értékek közül), akkor meg kell adni, hogy melyik csoport elemei jelenjenek meg.

image39

Ha még nincs olyan csoport az adatbázisban, akkor az új értékek gombra kattintva a megnyíló ablakon a csoportokat, illetve csoporthoz tartozó elemeket lehet kezelni: újat rögzíteni, meglévőt átnevezni:

image40

Választó lista (Query TextBox) típusú beviteli mező esetén szintén a jobb oldali “Mező beállításai” fülön kell beállítani, hogy milyen képernyő nyíljon meg a kontrollra kattintva, és a megadott képernyőn lévő megjelenítőn kiválasztott sor melyik eleme legyen, ami kulcsként szerepel (azaz amelynek az értéke az adatbázisba mentődik), illetve melyik elem legyen, ami megjelenik mint érték a választólistában.

image41

  • Legutóbb frissítve: 8 hét 6 napja
  • Effector