Fejlesztői kézikönyv 6.2

XML Referencia 6.2

Effector Studio 3.2 összefoglaló

Effector Studio 3.2 kézikönyv

Fejlesztői kézikönyv 5.5

XML referencia 5.5

Effector Studio 2.0 kézikönyv

Effector Studio 2.0 összefoglaló

Tanácsadó felületek

Képernyő tervező

Ezen a képernyőn látható az alkalmazás strukturális felépítése, azaz a munkamódszerek, a hozzájuk tartozó képernyők, valamint a képernyőkön lévő panelek. Ezek a rajtuk lévő ceruza ikonok segítségével szerkeszthetőek. A kártyákon lévő paneleken a megjelenítő típusától függő piktogramok láthatók (táblázat nézet, kártya nézet, diagram, szerkesztő képernyő, naptár, külső weboldal).

A képernyők munkamódszerek alapján vannak csoportosítva az egyes kártyák, vagyis egy csoportba azok a képernyők tartoznak, amelyek egy munkamódszer alatt találhatóak.

img1

Lehetőségek
  • képernyő szerkesztése a kártya jobb felső sarkában lévő ceruza ikonra kattintva
  • képernyő előnézeti kép a kártya jobb felső sarkában lévő szem ikonra kattintva
  • képernyő dokumentáció generálás a kártya jobb felső sarkában lévő “spec” feliratra kattintva
  • panel szerkesztése a kártyán lévő panelek jobb alsó sarkában lévő ceruza ikonra kattintva
Képernyő szerkesztése

Egy képernyő címsorában a ceruza ikonra kattintva nyithatjuk meg a képernyő szerkesztő felületét:

img4

A bal oldalon átnevezhetjük a képernyőt, valamint a fejlesztőknek szánt megjegyzést fűzhetünk hozzá, amely a képernyőt definiáló XML-állományba kerül bele. (Ezek a megjegyzések Microsoft Visual Studio segítségével kigyűjthetők a teljes XML-csomagból.) A jobb oldalon kapcsolatokat definiálhatunk az adott képernyőn található panelek között:

img5

Panel szerkesztése

A kártyán lévő tetszőleges panel jobb alsó sarkában a ceruza ikonra kattintva megnyílik a panelszerkesztő felülete:

img6

Bal oldali panel

Bal oldalon láthatjuk a panelen lévő füleket. Itt tudunk új fület hozzáadni / törölni, illetve szerkeszteni a már meglévőt.

Új fül / Fül szerkesztése

Új fül létrehozásánál, illetve létező fülön a ceruza ikonra kattintásnál meg kell adnunk a létrehozandó fül nevét, típusát, valamint a típustól függően, hogy mi legyen a tartalma. Továbbá, itt is van lehetőségünk a fejlesztőnek szóló megjegyzést hozzáfűzni.

img7

Képernyő típus

Ha képernyő típust választunk, akkor a rendszerben már meglévő megjelenítők közül választhatunk. Emellett megadhatjuk, hogy a választott megjelenítőről készítsen-e másolatot a rendszer. Ha nem kérünk másolást, akkor a kiválasztott megjelenítő több helyen is hivatkozva lesz, vagyis ha módosítunk rajta, akkor a módosítás összes hivatkozott helyen bekövetkezik. Ha másolni szeretnénk, akkor megjelenik még két opció, amelyekkel a DisplayDefinition és a BusinessObject állományokat is másolhatjuk (ha léteznek).

img8

img9

Blokk típus

Ha blokk típust választunk, akkor a rendszerben lévő panel szintű alkalmazás blokkok közül választhatunk:

img10

img11

SQL lekérdezés

Ha SQL lekérdezés típust választunk, akkor egy egyszerű SQL lekérdezéssel valósít meg az Effector Studio egy táblázatos megjelenítőt. Ekkor a DisplayDefinition állományba kerül be a lekérdezés (ami valójában egy egyszerű három elemű lista), és abban az állományban valósíthatjuk meg a tényleges üzleti logikát.

img12

Tárolt eljárás

Ha tárolt eljárás típust választunk, akkor egy egyszerű tárolt eljárással valósít meg az Effector Studio egy táblázatos megjelenítőt. Ekkor a DisplayDefinition állományba kerül be a tárolt eljárás, amely egyidejűleg az adatbázisban is létrejön. A tényleges logikát a tárolt eljáráson belül tudjuk definiálni.

img13

Fül törlése

A Fül törlése gomb a kijelölt fület törli. Ilyenkor XML fájlt nem töröl a rendszer (mivel lehet, hogy máshol is hivatkozás van rá), csak a komponensből távolítja el azt.

Jobb oldali panel

Oszlopok

A szerkesztő felület jobb oldalán láthatjuk a bal oldalon kijelölt fülön megjelenő oszlopokat. Ezeknek azonosítóját, címkéjét, illetve láthatóságát jeleníti meg a rendszer. Módosításra itt nincs lehetőség.

img14

Szűrők és gombok

A bal oldalon kiválasztott fülön lévő megjelenítőn definiált szűrőket és gombokat jeleníti meg a rendszer. Ezeknek azonosítóját, címkéjét, illetve típusát jeleníti meg a rendszer.

img15

Új szűrő

Az Új szűrő gomb megnyomásával az adott fülön új szűrőt definiálhatunk. Itt meg kell adnunk a szűrő nevét, típusát és a kapcsolandó oszlopot. A szűrők típusa lehet:

  • Jelölőnégyzet
  • Dátum
  • Időszak
  • Szöveg

A szűrés a (megjelenítőn definiált) kapcsolt oszlopra fog megtörténni, amelyet a lenyíló listából tudjuk kiválasztani.

img16

Új gomb

Az Új gomb megnyomásával az adott fülön új nyomógombot hozhatunk létre/definiálhatunk. Meg kell adnunk a gomb nevét és típusát. A gombok típusa lehet:

  • Delete Button: ha a táblázatos megjelenítőhöz tartozik megfelelő üzleti objektum, akkor egy törlés gombot helyezhetünk a felületre, mellyel a kijelölt sor(oka)t tudjuk törölni.
  • Excel Export: ha a táblázatos megjelenítőn táblázat nézetet használunk (kártyanézet esetén átváltunk táblázat nézetre), akkor az adatbázisból nyert adatokat ki tudjuk exportálni különböző formátumokba (xls, xlsx, pdf, csv, ods).
  • Link
  • Process Result Set

A Link és a Process Result Set gombok csak egy vázat generálnak az adott megjelenítőn a nyomógombhoz, amit utána nekünk kell kiegészíteni az adott XML fájlban a megfelelő működés érdekében.

img17

Törlés

A Törlés gomb megnyomásával törölhetjük az adott fülön lévő gombot vagy szűrőt. Fontos megjegyezni, hogy ezt a változtatást nem lehet visszavonni, úgyhogy fokozott elővigyázatossággal kell használni ezt a funkciót.

Kártyanézet

A bal oldalon kijelölt fülhöz tudunk kártya nézetet definiálni, ha az adott fülön táblázatos megjelenítő van.

img18

Megnyílik egy kártya galéria, és ezek közül választva megjelenik egy előnézeti kép, ami a kitölthető helyeket tartalmazza az adott kártyán.

img19

A legördülő listá(k)ban a táblázatos megjelenítő oszlopai közül választhatunk. Ezen mezők konkrét értékei fognak megjelenni a kiválasztott kártyán a megfelelő helyen.

img20

Funkciógombok

Új képernyő

A funkció segítségével egy új képernyőt hozhatunk létre a kiválasztott munkamódszer alá. Kétféleképpen adhatunk hozzá új képernyőt:

  • “Egyszerű” módon: ebben az esetben néhány előre definiált képernyő elrendezés közül választhatunk, és megadhatjuk a képernyőn lévő panelek címkéjét, vagy
  • “Modul importálás” segítségével: a képernyőn megjelenő alkalmazás blokkok közül választhatjuk ki, hogy melyiket szeretnénk importálni a rendszerünkbe.
Képernyő másolása

A gombra kattintva a kiválasztott képernyőről készül egy másolat annak munkamódszerére. Ennek neve a „ - Copy” végződést fogja kapni és az XML fájljai is másolódnak (az XML-állomány neve kiegészül egy sorszámmal), azaz innen kezdve szabadon szerkeszthető az új képernyő tartalma anélkül, hogy megváltoztatnánk a kiinduló állományt.

Törlés

A gombra kattintva a kiválasztott képernyőt tudjuk törölni. A funkció azokat az XML-eket is törli, amelyek ezen a képernyőn szerepelnek és máshol nincsenek használatban Fontos megjegyezni, hogy ezt a változtatást nem lehet visszavonni, úgyhogy fokozott elővigyázatossággal kell használni a funkciót.

Menü szerkesztése

A gombra kattintva egy felugró ablakban láthatjuk a munkamódszereinket (felül), illetve azok képernyőit (alul).

img21

A Munkamódszerek panelen láthatjuk a munkamódszereinket, amelyeket drag&drop módszerrel rendezhetünk át. Az egyes kártyákon a ceruza ikonra kattintva módosíthatjuk a kiválasztott munkamódszer nevét.

Az Új munkamódszer gomb megnyomása után megadhatjuk a beszúrni kívánt új munkamódszer nevét. Ez bekerül ebbe a listába, amelyet át is rendezhetünk saját igényeink szerint.

A Munkamódszer törlése gomb megnyomásával törölhetjük az adott munkamódszert az XML csomag profiljából.

A gomb hatására nem törlődik az XML csomagból semmilyen fájl, csak a profilból törlődik a hivatkozás az adott munkamódszerre.

Az alsó panelen láthatjuk a felül kiválasztott munkamódszer képernyőit, melyeket szintén drag&drop módszerrel rendezhetünk át. Az egyes kártyákon a ceruza ikonra kattintva nevezhetjük át a kiválasztott képernyőt.

Az Új képernyő gomb megnyomása után a felugró ablakban a létrehozni kívánt képernyőt definiálhatjuk: adhatunk neki nevet, valamint kiválaszthatjuk, hogy milyen elrendezésű legyen a képernyő (a rajta lévő paneleket is elnevezhetjük), továbbá a panel szintű alkalmazás blokkok közül választhatjuk ki, hogy melyiket szeretnénk látni a képernyőn.

Több paneles elrendezés esetén a képernyő kapcsolatok nélkül fog létrejönni, azaz nem fogják egymást vezérelni az egyes panelek. A panelek közötti kapcsolatok beállítását a Képernyő szerkesztése rész mutatja be (ld. feljebb).

img22

img23

img24

A Képernyő törlése gomb megnyomásával törölhetjük az adott képernyőt az XML csomag adott munkamódszeréről.

A gomb hatására nem törlődik az XML állomány, csak az adott képernyőre való hivatkozás törlődik a kiválasztott munkamódszerből. Így, ha máshol is hivatkozunk a képernyőre, akkor ott semmilyen változás nem történik.

Térkép frissítése

Ha változik az XML csomag tartalma (új XML állomány létrehozása, meglévő módosítása vagy törlése esetén ), illetve, ha az egyes fájlok közötti kapcsolat megváltozik (pl. valamelyik képernyőre egy másik komponenst helyezünk), akkor a gombra kattintás után a rendszer feltérképezi azokat a fájlokat, amelyek az utolsó “térkép frissítése” óta módosultak.

Térkép újraépítése

Az előző funkció kiegészítése abban az értelemben, hogy ilyenkor a teljes XML-struktúrát térképezi fel a rendszer, nem csak azokat a fájlokat, amelyek az utolsó “térkép frissítése” funkció használata óta módosultak.

FACTORY

Ez a funkció a gyári (vagy egy tetszőlegesen meghatározott korábbi) beállításokat állítja vissza. Ez azt jelenti, hogy a rendszer az eredeti (vagy egy tetszőlegesen meghatározott korábbi) XML-csomagra áll vissza és az Effector Studio által létrehozott adatbázis objektumokat törli. Fontos megjegyezni, hogy ezt a változtatást nem lehet visszavonni, úgyhogy fokozott elővigyázatossággal kell használni a funkciót.

A gyári XML csomagot manuálisan tudjuk definiálni az Effector telepítésekor, amit úgy tehetünk meg, hogy a kívánt XML csomagról készítünk egy másolatot ugyanabba a mappába, és a „_factory” végződést a mappa nevéhez fűzzük. Ha napi szinten szeretnénk létrehozni egy visszaállítási pontot, akkor pl. a napi munka végén az aktuális XML-csomagból hozzuk létre a “factory” állományt. Egyszerre csak 1 visszaállítási pontot tudunk definiálni, így ennek megfelelően kell megválasztanunk, hogyan szeretnénk ezt a funkciót használni.

Alkalmazás blokkok

Az alkalmazás blokkok az Effector Studio egy rendkívül erőteljes funkcióját valósítják meg. Ezekkel nagyon rövid idő alatt készíthetünk bonyolultabb rendszereket. Itt előre elkészített XML csomagok találhatóak, melyeket a saját XML csomagunkba tudjuk beemelni a Modul hozzáadása gomb segítségével.

Frissen telepített Effector esetén előfordulhat, hogy a Munkamódszer kiválasztására szolgáló mező üres. Ekkor érdemes frissítenünk az XML térképet. Ezt könnyen megtehetjük a Képernyő tervező menüpont Térkép frissítése gombjának segítségével.

Ezek az alkalmazás blokkok lehetnek képernyő, panel illetve folyamat szintűek. Az információs kártyákon megtalálható a blokk neve, rövid leírása.

Az általunk használni kívánt blokkot kijelölve, a jobb oldalon megjelenik a hozzá tartozó dokumentáció, amely tartalmazza a blokk leírását, képernyőképeket, illetve technikai információkat. A technikai információknál fel vannak sorolva a bemásolandó XML fájlok, a blokk által használt alap Effector táblák, illetve a létrehozott táblák, valamint az importálás során futtatandó SQL scriptek és azok rövid leírása.

A “Blokk hozzáadása” gomb megnyomása után meg kell adnunk az alkalmazás blokk szintjétől függően, hogy hova kerüljön az importálandó tartalom a rendszerbe, azaz például egy képernyő szintű blokk esetén a kívánt munkamódszert.

img25

Az alkalmazás blokkokat manuálisan kell telepíteni az Effector rendszer szerverére. A megszokott helyük a C:\XML\ApplicationBlocks. A csomagban találunk SQL scripteket is, amelyeket lefuttatva készíthetjük fel rendszerünket az alkalmazás blokkok használatára.

Adatközpont

Az Effector Studio segítségével lehetőségünk van meglévő xlsx állományból adatbázis és Effector objektumokat generálni.

img26

Ehhez a meglévő xlsx állományt mindössze fel kell tölteni az “Új” gomb segítségével:

img27

Ezt követően a feltöltött állomány megjelenik a bal oldali panelen. Ha a “Generálás” gombra kattintunk, az xlsx állomány minden egyes lapja egy-egy adatbázis tábla lesz, és minden egyes laphoz készül egy-egy Effector megjelenítő, szerkesztő képernyővel együtt. Ez laponként 9 darab XML-állományt (2 Screen, 2 Component, 1 DGVC, 1 DDO, 1 BusinessObject, 2 EditForm) jelent.

A generálás után a képernyőn a középső panelen látható lesz az xlsx állomány lapjainak neve, a jobb oldali panelen pedig az egyes lapok tartalma (már adatbázisból olvasva).

Funkciók

Oszlop listává alakítása

A generált táblázathoz tartozó szerkesztő képernyőn megjelennek a táblázat egyes mezői szöveges beviteli mezőként. Ennek a funkciónak a segítségével a táblázat valamely oszlopának értékeiből készíthető egy lenyíló lista típusú beviteli mező, és így a szerkesztő képernyőn egy diszkrét ertékkészlet elemei közül tudjuk kiválasztani az adott beviteli mező értékét.

Amelyik mezőből már készítettünk egy lenyíló lista típusú értékkészletet, az már nem lesz újra választható a lehetséges értékek közül az “Oszlop név” mezőben.

img28

Űrlap szerkesztő

Ezen a képernyőn a rendszerben lévő karbantartó képernyőket (dialógus ablakokat) tudjuk szerkeszteni. A bal oldali panelen láthatóak az egyes dialógus ablakokat reprezentáló kártyák. A kártyákon láthatjuk a dialógus ablak nevét, az ezt definiáló XML állomány nevét, illetve a rajta található beviteli mezők számát. A jobb oldalon láthatjuk a kiválasztott karbantartó képernyő alapbeállításait: a nevét, egy rövid leírást a fejlesztés megkönnyítéséhez, az XML állomány elérési útvonalát. A “Törlés” gomb segítségével tudjuk törölni az XML állományt.

img29

Funkciók

Új

Új karbantartó képernyőt hozhatunk létre. Itt megadhatjuk a létrehozandó dialógus ablak nevét, rövid leírását, illetve azt, hogy generáljon-e a rendszer hozzá BusinessObject, DisplayDefinition tpusú XML állományt és adatbázis táblát, továbbá, legyen-e látható alapértelmezetten a dialógus ablakon mentés, törlés, mégsem gomb.

img30

Gyors térképezés

A gombra kattintva feltérképezhetjük a rendszerben található karbantartó képernyőket. Csak az utolsó “térképezés” óta változott vagy új XML állományokat olvassa be.

Teljes térképezés

A gombra kattintva feltérképezhetjük a rendszerben található összes karbantartó képernyőt, függetlenül attól, hogy azok mikor lettek létrehozva, módosítva.

Ha a bal oldalon lévő információs kártyákon a Szerk. gombra kattintunk, akkor egy komplexebb beállításokat tartalmazó képernyőt érhetünk el. Bal oldalon láthatjuk a karbantartó képernyőn lévő mezőket. Itt találjuk a mező nevét, típusát. A sorrend és a kinézet tükrözi a dialógus ablak kinézetét. A mezők sorrendjét drag&drop technikával át tudjuk rendezni.

img31

Az “Új hozzáadása” gombra kattintva egy új mezőt tudunk a dialógus ablakra helyezni. A középső panelen a kiválasztott mező alapbeállításai találhatóak:

  • neve
  • adatbázisban használt mezőjének neve
  • rövid leírása
  • a mező dialógus ablakon elfoglalt helye (sorrendje)
  • fejlesztői teendő hozzáadása
  • mező típusa
  • mező szélessége (opcionálisan megadható)
  • szöveges beviteli mező esetén legyen-e több soros, és ha igen, akkor megadhatjuk a beviteli mező magasságát pixelben

Az adatbázisban használt mező neve és a mező típusa, a már létező mezőn nem szerkeszthető, viszont újonnan létrehozottnál megadható. Ha nem adjuk meg az adatbázisban használt mezőjének nevét, akkor a rendszer automatikusan generálni fogja azt a “Mező neve” szövegdobozba írt érték alapján. Új mező esetén, annak típusának állításával, újabb beállítások válhatnak elérhetővé:

  • Checkbox: jelölőnégyzetet definiál a karbantartó képernyőn
  • Combo Box: legördülő listát definiál a karbantartó képernyőn. Meg kell adnunk a legördülő lista típusát és ki kell választanunk az általunk használni kívánt legördülő lista adatforrást. Ezek mellett megadhatjuk a Lookup Filter Name-et, illetve a Lookup Filter Value-t. Ha a legördülő lista adatforrás fel van rá készítve, akkor ezek határozzák meg, hogy Lookup Filter Name-ben megadott filter helyére bekerüljön a Lookup Filter Value-ban megadott adat (ezáltal szűkíteni tudjuk az értékkészletét).

img32

  • Date: dátumválasztó beviteli mezőt definiál a karbantartó képernyőn
  • Date & Time: dátum és idő választót definiál a karbantartó képernyőn
  • Query Text Box: egy lista érték választót definiál a karbantartó képernyőn. Itt meg kell adnunk a megjelenítendő képernyőt és DisplayDefinition XML állományt, amin a felhasználó majd ki tudja választani a kívánt tartalmat. Emellett meg kell adnunk a Value Member-t, ami a konkrét értéke lesz a lista érték választónak (azaz ami majd az adattábla megfelelő mezőjébe mentésre kerül), illetve a Display Member-t, amely a karbantartó képernyőn meg fog jelenni.

img33

  • Textbox: egyszerű szövegmezőt definiál a karbantartó képernyőn. Megadható, hogy egyszerű egysoros szövegmező legyen, vagy többsoros. Lehetőség van mezőt törölni a “Törlés” gombra kattintva. Ebben az esetben a törölt mezőhöz kapcsolt adatbázis mező nem törlődik, csak a dialógus ablakról töröljük a beviteli mezőt. A panel jobb felső részén láthatjuk a mezőhöz kapcsolódó szabályokat, ezek beállításait a jobb alsó panelen szerkeszthetjük. A szabályok lehetnek:
  • Computed Value: számított mező kiértékeléséhez használt szabály
  • Computed Value List: legördülő listánál a lista szűrését lehetővé tevő szabály
  • Default Value: alapértelmezett érték szabály
  • Read Only: szerkeszthetőségi szabály
  • Required: kötelezőségi szabály
  • Session Value: beviteli mezőkön található „emberke” ikonra kattintva kiértékelődik az itt definiált szabály
  • Tooltip: a beviteli mező mellett megjelenő kérdőjel, amelyre egérrel pozicionálva az itt megadott üzenet jelenik meg
  • Validate Rule: a beviteli mező adatának ellenőrzése
  • Visible: láthatósági szabály
  • Warning: a beviteli mező mellett megjelenő felkiáltójel, amelyre pozicionálva az itt megadott figyelmeztető üzenet jelenik meg

Definiálhatjuk a szabályok típusát (Constant, Simple, SQL), visszatérési típusát (Boolean, DateTime, Double, Integer, String), alapértelmezett értékét (ha valami miatt nem sikerül a szabály kiértékelése), valamint magát a kiértékelendő szabályt.

img34

  • Legutóbb frissítve: 21 hét 2 napja
  • Effector